صدا و تاثیر آن بر سلامتی در محیط کار

شنبه 26 بهمن 1398
11:13
محمدحسین



با پذیرش این واقعیت كه سروصدا بر روحیه، سلامت و شاید عملكرد شغلی افراد اثر می‌گذارد، تلاش روانشناسان صنعتی- سازمانی بر آن بوده است كه با روشهای مختلف،‌ میزان سروصدا در محیط كار را به حداقل برسانند. 


سرو صدای زیاد در بسیاری از مشاغل روی می دهد، به ویژه مشاغلی که با تجهیزات سنگین یا ماشین افزار درگیر هستند. فرودگاه‌ها، مکان های ساختمان سازی، کارخانه‌ها و معادن می‌توانند محل پُر سرو صدا باشند که کارکنان را در شرایطی قرار می‌دهند که می‌تواند هم بر سلامتشان و هم بر انجام کارهایشان تأثیر گذار باشد. شدت سرو صدا، با واحد دسی بل(db) اندازه گیری می شود.


قرار گرفتن در محیط پر سروصدا، مانند انفجارات، می‌تواند باعث آسیب دیدن شدید حس شنوایی یک فرد و گاهی هم به طور دائمی شود.


صدای زیاد این کار درد آور است و اکثر مردم از این گونه محیط هایی که چنین صداهایی ایجاد می شود دوری خواهند کرد. یکی دیگراز نگرانی‌ها در کار، قرار گرفتن در معرض سرو صدای به نسبت زیاد که از 82 دسی بل فراتر می‌رود، می‌باشد.


آسیب های صدای زیاد در محیط کار:



اگر سرو صدای نسبتاً زیاد ماهها و یا سال‌ها به طول انجامد می‌تواند منجر به صدمه شنوایی دائمی به ویژه در فرکانس‌های بالاتر شود. چون این گونه صداهای شدید زیاد درد آور نیست، با این حال بسیاری از کارکنان هیچ کاری برای اجتناب ازآن نخواهند کرد. 

مبتلا شدن به صدمات شنوایی در میان کارکنان در محیط های کاری پرسرو صدا کاملاً متداول می‌باشد. صدمات شنوایی می‌تواند از صدای موسیقی زیاد نیز ایجاد شود. گوش دادن به هدفون‌های با صدای زیاد می‌تواند به شدت خطرناک باشد زیرا سطح دسی بل در گوش می‌تواند کاملاً زیاد باشد. 

به علت بالقوه بودن صدمات شنوایی، بسیاری از کشورها قوانینی ندارند که مقدار قانونی سرو صدا که یک کارمند می‌تواند در معرض آن قرار گیرد را کنترل کنند.

به کارکنانی که محیط های پر سرو صدا کار می کنند محافظ شنوایی می دهند تا از صدمات شنوایی جلوگیری گردد.

 برای مثال امری عادی است که کارکنانی که در خطوط هوایی کار می‌کنند به هنگام روشن شدن جت ها، محافظ شنوایی برگوش داشته باشند.


راه های جلوگیری از اثرات سو سر وصدا:



1. یكی از روشهای مناسب برای كاهش میزان سروصدای ماشینها، بهره‌گیری از فن‌آوری مهندسی است.

 برای مثال: استفاده از عایق لاستیكی در ماشین تحریر باعث می‌شود حركات ارتعاشی آن كاهش پیدا كند یا بهره‌گیری از فن‌آوری اشعه لیزر باعث می‌شود سروصدای دستگاههای چاپگر رایانه‌ها، كاهش یابد.

2. پخش موسیقی های ملایم برای آرام کردن فضای کار: برای پی‌بردن به احساسات كارگران درباره پخش موسیقی به هنگام كار، تحقیقات زیادی انجام گرفته است. اكثر این تحقیقات نشان می‌دهد كه تقریباً دوسوم كارگران و كارمندان ترجیح می‌دهند كه به هنگام كار، موسیقی نیز پخش شود. یك سوم بقیه اظهارنظر كرده‌اند كه برای آنها فرقی نمی‌كند.

3. یكی دیگر از راههای كاهش اثرات سروصدا، تعیین زمان قانونی برای قرار گرفتن در معرض سطوح مختلف و صداست. روش دیگر، استفاده از وسایل خاصی برای جلوگیری از نفوذ سر و صدا به محل كار است



[ بازدید : 145 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی صنعتی و سازمانی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]