تاثیر شگرف برنامه کاری بر تمرکز کارکنان!

دوشنبه 14 بهمن 1398
13:32
محمدحسین


در حالی که بیشتر افراد استخدام شده، طبق برنامه استاندارد یعنی تقریباً هشت ساعت در روز در طول هفته کار می‌کنند، استفاده از برنامه های غیر استاندارد، شامل شیفت بلندمدت، شیفت شبانه، و آخر هفته در حال گسترش می باشند. سه نوع برنامه کاری تحت توجه خاص روانشناسان صنعتی و سازمانی بوده، شیفت‌های شبانه ، شیفت‌های بلند مدت و سوانح.



شیفت‌های شبانه:


بسیاری از سازمان ها، مانند بیمارستان‌ها و ادارات پلیس، به علت 24 ساعته بودن نیاز دارند تا با شیفت های دو یا سه تایی برای پوشش دادن کل روز، کارگران را به خدمت بگیرند. برخی از سازمانها افراد را برای شیفت ثبت‌نام، استخدام می‌کنند: یعنی آنها در یک شیفت برای همیشه کار می‌کنند. سازمانهای دیگر از شیفت های چرخشی استفاده می‌کنند.


مشکلات متعدد شیفت شب کاران :



1. ریتم های سیرکادین(Circadian) مربوط به تغییرات فیزیولوژی می باشد که در طول روز اتفاق می افتد، که شامل تغییرات دمای بدن و تغییرات در مقدار هورمون در جریان خون می باشند.


2. واضح‌ترین مشکل سلامتی در شیفت شبانه، اختلال در خواب است. مطالعات متعددی نشان داده که افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند نسبت به شیفت روزانه بیشتر دارای مشکلات مربوط به خواب می‌باشند. هرچند همه مطالعات این اثرات را قبول ندارند.


3. مشکلات سیستم گوارشی نشان داده شده که در کارگران شیفت شبانه بیشتر تکرار می‌شود.


4.کار شیفتی می‌تواند سبب مشکلات اجتماعی نیز شود. مجبور بودن برای کار کردن در شب و خوابیدن در روز می‌تواند فردر را از خانواده و دوستان جدا کند.



راهکارهایی برای رهایی از مشکلات شب کاران:



در ادامه ما راهکارهایی را برای شب کاران گرامی آماده کرده ایم تا بتوانند از عوارض شب بیداری در امان بمانند و سلامت بدنی و روحی خود را حفظ کنند؛


1.باید ساعات مشخصی از روز به خواب اختصاص یابد و به مدت خواب توجه شود تا بدن فرصت کافی برای بازسازی سلول‌ها و اندام‌ها داشته باشد.


2.برخورداری از مراقبت‌های پزشکی و روان شناسی که باید توسط کارفرمایان مهیا شود، رانندگی نکردن پس از پایان ساعت کاری و نوشیدن مقدار زیاد چای و قهوه یا استفاده از هر نوع محرک دیگری برای مقابله با خواب آلودگی، سایر ضرورت‌ها برای شب کاران است.


3.نوشیدن آبمیوه‌های تازه نیز برای شب کاران مفید است. میوه‌ها طی هر ساعتی از شبانه روز که مصرف شوند، به دفع سموم بدن کمک می‌کنند و در حقیقت دوست کبد هستند. دیگر این که نوشیدن شیر برای شب کاران در هر ساعتی از شبانه روز بسیار توصیه شده است.


[ بازدید : 118 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی صنعتی و سازمانی است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست
بستن تبلیغات [x]